• JSME ZROZENI K POHYBU

    Dříve se říkalo "čistota půl zdraví", což mi moc nedávalo smysl. Staré motto však stačí trochu upravit na POHYB PŮL ZDRAVÍ, a to už mi smysl dává...  

    Cílem těchto stránek je šířit pozitivní účinky přirozeného pohybu.

    Pohyb je jedním z klíčových pilířů zdraví člověka. Je to obecně známý fakt a je o tom přesvědčený i jeden z nejlepších ultramaratonců všech dob, Scott Jurek (viz jeho kniha "Jez a běhej"). Chceme-li tedy posílit zdraví našeho těla, je přínosné vykonávat nějakou fyzickou aktivitu. Mimo běh, plavání a spoustu dalších zdravých sportů (běžky, koloběžka atd.), je jedním z úžasných pohybů i samotná chůze - základ sofistikovaného pohybového systému člověka, jemuž dominují dolní končetiny. A aby byla chůze pro tělo co nejpřínosnější, je potřeba dbát na volbu vhodné obuvi. Vlastně nejlépe žádné obuvi. Z evolučního hlediska byla totiž naše těla vyvinuta pro vytrvalou chůzi a běh, které byly zásadní k opatřování potravy a pohybový aparát byl stvořen pro co nejefektivnější pohyb – bosky. 

    Lidská noha je geniálním výtvorem přírody – má tisíce nervových zakončení, 33 svalů, 28 kostí a 19 šlach na jednom chodidle. Nervová síť předává mozku důležité informace o povrchu, po němž se pohybujeme a aktivuje důležité reflexy ochrany před zraněním.

    Této přirozené funkci chodidla však bohužel brání dnešní obuv a čím silnější podrážka je, tím méně informací noha dostane. Obuv za dobu své existence prošla rozsáhlým vývojem. Nejstarší nálezy bot se údajně datují do doby kamenné, jsou tedy staré cirka 5 300 - 7800 let. V té době se jednalo o velmi jednoduchou obuv (dle popisu splňovala parametry dnešní "minimalistické" obuvi) a používala se především kvůli tepelné izolaci a ochraně chodidla proti poranění. Zmínky o “moderní” obuvi se datují zhruba od roku 1500 nl. Noha tedy nebyla zvyklá na obuv po tisíce let a působilo to blahodárně nejen na ni, ale na celé tělo. 

    Současná obuv se od přirozené anatomie chodidla mnohdy velmi liší a naše chodidla nepřirozeně podepírá (obvykle má zvednutou patu, špičku, ve které se prsty příliš stlačují k sobě a namáhá se klenba atd.). Boty ovlivňuji přirozený pohyb našich nohou a díky tomu jsme některé svaly začali zapojovat jinak, méně nebo jsme je přestali používat úplně. Obuv může působit až jako dlaha - noha je během chůze držena v nehybném stavu a chová se jako pevná páka, která neumožňuje normální komplexní sled pohybů a rozložení váhy. Z dokonalého nástroje s úžasnými mechanismy tedy často činíme nohy slabým, dysfunkčním a mnohdy deformovaným článkem našeho pohybového systému. Příkladem může být tzv. plochá noha, tedy zhroucená  klenba, kterou způsobují slabé svaly, jež jinak pomáhají udržet tvar klenby. Plochá noha mění  mechaniku  celého  chodidla  a  způsobuje  nesprávný  pohyb v kotníku, koleni a dokonce i v kyčlích. 

    Další příklady možných negativních dopadů moderní obuvi jsou:

    • bolesti kolen, kyčlí a zad
    • puchýře, křivé prsty nebo kladívkové prsty způsobené úzkou špičkou, která nepřirozeně svírá prsty 
    • špatné držení těla, zkrácené svaly lýtka, abnormální síly působící na klenbu, koleno a bříško nohy (především u vysokých podpatků)
    • plísně a bakterie, které se množí v uzavřené obuvi z umělých materiálů
    • horší stabilita

     

    S ohledem na prostředí, ve kterém se dnes pohybujeme, není možné obuv úplně zavrhovat. Je však důležité botu přizpůsobit noze a ne naopak. Kompromisem může být tzv. “Minimalistická obuv”, která se vyznačuje rovnou, tenkou a ohebnou podrážkou bez zvýšené paty, nízkou hmotností a širokým prostorem pro prsty. Pohyb v minimalistické obuvi můžeme na vhodném povrchu doplnit i chůzí naboso. Věřím, že tak objevíte alespoň jeden z níže uvedených pozitivních účinků zdravého pohybu:

    • zvýšení pružnosti, síly a vytrvalosti našich nohou
    • zvýšení stability a rovnováhy
    • zlepšení vnímání pohybu těla
    • příjem mnoha stimulů, podnětů a informací pro mozek a nervovou soustavu
    • stimulace reflexních zón plosky nohy
    • otužilost a posílení imunity
    • odolnost vůči kožním chorobám nohou
    • psychická pohoda vč. radosti z pohybu
    • snížení otřesů/nárazů díky optimálnímu způsobu našlapování
    • pozitivní vliv na nožní klenbu (studie porovnávající lidi pohybující se bosky a v botách zjistily, že bosí lidé téměř nikdy nemají ploché nohy, naopak jejich klenby jsou daleko konzistentněji tvarované) 

     

    Krásným příkladem přirozeného přístupu k bosé chůzi jsou mé děti (2 a 10), které si vyzouvají boty velmi často. Takto jednají přirozeně, bez sáhodlouhého studování, jestli to pro ně je nebo není přínosné. Tělo si o to očividně říká samo... Faktem je, že je to vždy v teple a většinou na příjemném povrchu (kamínky, tráva, písek apod.).

    Přechod na bosou chůzi/chůzi v minimalistické obuvi každopádně vyžaduje trénink a je třeba postupně a opatrně chodidla adaptovat na nový způsob pohybu. Záměrně uvádím postupně a opatrně, abyste si při přechodu na bosou chůzi/minimalistickou obuv neublížili. Je důležité poslouchat a pozorovat své tělo a zátěž si dávkovat s citem.  Klíčové je došlapovat na střední až přední část chodidla, a to nezávisle na kvalitě podložky. Na tvrdším povrchu, kde je tělo vystaveno větším rázům, je to velmi důležité!

    V případě, že bosá chůze/chůze v minimalistické obuvi způsobuje bolest kdekoli v pohybovém aparátu, je vhodné se na nějaký čas vrátit k původní obuvi, a pak zkusit začít znovu v nižší intenzitě. Pokud se problémy opakují, je vhodné vyhledat odbornou pomoc. Naopak, pokud vám bude tento přirozený pohyb činit příjemný pocit, můžete postupně přidávat. Zvládnete-li adaptaci na bosou chůzi úspěšně, můžete v minimalistické obuvi začít i běhat, případně později přejí i ke běhu na boso.  

    Já osobně chodím bosky převážně na trávě, písku a polních cestách. Na ostatních površích sáhnu po mých “prsťácích”, tedy minimalistických botách FIVE FINGERS od společnosti Vibram, které mi velmi vyhovují. Boty FIVE FINGERS byly inspirovány chůzí naboso a pohyb v nich je tomu velmi blízko. Oproti bosé chůzi však máte chráněné chodidlo. Já tyto boty používám na vhodném povrchu i na běh a musím zmínit, že běh v “prsťácích” v sadu po trávě je zážitek, za který vás tělo odmění úžasným pocitem. Boty na běh střídám (měkký povrch = prsťáky, tvrdý povrch = Innov8 s nízkou podrážkou) a nikdy jsem neměl žádné zranění. Naopak jsem zaregistroval posílení nohou, stability atd. Více o běhu v minimalistické obuvi naleznete v sekci "BĚH V MINIMALISTICKÉ OBUVI".

    Nezapomínejme na přirozený pohyb...

    Informace na tomto webu sice pochází z fundovaných zdrojů vč. osobních zkušeností, i tak je prosím berte jen jako informativní. Mé doporučení je poslouchat své tělo, dělat to, co se mu “líbí” a věřím, že procházka bosky po trávě i jedenkrát týdně má smysl... 

    Tématická literatura:

    - Born to run (Christopher McDougall)

    - Jez a běhej (Scott Jurek)

    - Takoví normální hrdinové (Christopher McDougall)

    - Běhej nebo zemři (Kilian Jornet) 

    - Běhání s Keňany (Adharanand Finn)

    - Naboso, 50 důvodů, proč zout boty (Howel Daniel)

    - Bosé běhání (Michael Sandler)

     

     Příklady českých výrobců:

    - tarasandals.cz

    - skinners.cz

    - ahinsashoes.cz

     

    Příklady obchodů s minimalistickou obuví: 

    - botyneboty.cz

    - funrun.cz

    - prstove-boty.cz

    - naboso.cz

    - vivobarefoot.cz

    - iguaneye.cz

    - sanasport.cz

     

     Zdroj: WikipediaNaboso - 50 důvodů, proč zout boty (Howel Daniel), Born to run (Christopher McDougall), Jez a běhej (Scott Jurek), Život bez hranic (Chrissie Wellington).